Jornada d’Innovació Tecnològica en el sector de l’e-commerce
2 de febrer de 2021
La digitalització comporta una reducció importat de la necessitat de viatjar perquè hi ha moltes activitats que es poden fer perfectament online
Sessió virtual, 2 de febrer de 2021. En aquesta nova edició d’una Jornada d’Innovació Tecnològica celebrada virtualment, el Cercle Tecnològic de Catalunya (CTecno) i el Clúster Digital han apostat per tractar la manera com les TIC estan desenvolupant el sector de l’e-commerce.
Durant la inauguració de la jornada vam comptar amb Joan Ramon Barrera, president del CTecno, i Muntsa Vilalta, Directora General de Comerç de la Generalitat de Catalunya.
A continuació, Dídac Lee, empresari tecnològic, i Santiago Sánchez, CEO i cofundador d’Etailers Ecommerce, van conversar sobre tendències en el sector digital i el comerç electrònic.
CONFERÈNCIA
La digitalització comporta entre molts d’altres canvis, una reducció importat de la necessitat de viatjar pel fet que hi ha moltes activitats que es poden fer perfectament online. Això te varies conseqüències i una d’elles és que el lloc on residir perd importància de cara al desenvolupament de la tasca laboral però per contra dona més llibertat per escollir els llocs de residència més atractius. Una de les poques dificultats que introdueix aquest nou model de treball digital es una certa dificultat per la socialització i el “networking”. El canvi però és radical i molt particularment pels col·lectius que treballen en l’àmbit del coneixement.
El fet de poder exercir l’activitat laboral des de qualsevol lloc comporta que les empreses puguin contractar persones de diferents llocs, i per tant augmenta la globalització de l’oferta laboral, augmenta la globalització del talent, i d’altra banda pot ser dificulta, parcialment, la retenció d’aquest talent. Per el seu clima, la proximitat de la muntanya, les platges, la frontera, l’aeroport, l’AVE, etc., fan de Barcelona i de Catalunya en general un bon lloc per retenir aquest talent. L’actual pandèmia ha accelerat la necessitat d’analitzar nous comportaments i conformar una colla de recomanacions, com poden ser:
El món digital no és una transcripció directa del món presencial
Les eines informàtiques són indispensables però primer cal treballar la cultura d’empresa, l’estratègia i la tàctica.
Sembla raonable invertir en els sectors que encara no s’han digitalitzat, que per cert encara n’hi ha molts.
Una bona i recomanable font d’aprenentatge per entendre els nous comportaments dels consumidors és observar el comportament dels nois i noies més joves.
TAULA RODONA
En la taula rodona titulada La venda online, abans, durant i després de la pandèmia hi van participar Anna Font, directora comercial de Bon Preu, Eva Rodriguez, directora de Marketing de El Fornet, Roger Graell, director d’e-commerce de Mango, Albert Giró, Responsable de Màrqueting i E-commerce d’ITEM International, Eva Pérez, Senior Manager Public Policy a Amazon. Va moderar la taula Santiago Sánchez, CEO i cofundador d’Etailers Ecommerce.
El confinament arran de la pandèmia ha accelerat la venda en línia. Moltes empreses, han hagut de repensar la seva estratègia de venda i com a conseqüència moltes ha hagut de refer els seus protocols d’actuació i les seves estructures logístiques.
Ha obligat a potenciar, i en alguns casos crear, canals en línia i en conseqüència aprofundir i millorar la coordinació, integració i interconnexió de tots els seus canals de venda, els presencials i els online, amb el que s’anomena la omnicanalitat.
I és que la venda en línia ha entrat en segments tan presencials com la restauració, on només representava el 2% dels ingressos abans del 2020, Empreses sense un estoc ampli perquè treballen amb productes peribles, han hagut de repensar tota la seva dinàmica per no perdre un client que tenien fidelitzat.
Amb el confinament i les restriccions de seguretat, sortir a comprar és una activitat que cada cop involucra més l’ordinador o el mòbil i fer-ho a distància. És fonamental observar i aprendre dels nous comportaments dels compradors i adaptar les estratègies a aquests comportaments.
La gestió dels magatzems i l’última milla són àrees que cal dotar de tecnologia per optimitzar l’etapa final del procés de compra electrònica. El que es considera indispensable en la situació actual i en el futur immediat és aprendre dels nous comportaments dels compradors, augmentar la multicanalitat, treballar l’omnicanalitat, invertir en tecnologia a magatzems i última milla i l’alternativa dels Marketplace com a complement dels centres comercials offline.
WORKSHOPS
Sessió virtual, 9 de febrer de 2020. La segona part de la Jornada d’Innovació Tecnològica en el sector de l’e-commerce es va dividir en dos workshops diferents.
El primer va tractar sobre el finançament de projectes i els diferents tipus d’ajuts i oportunitats oferides per cada empresa participant en la xerrada. L’obertura d’aquesta primera secció va ser a càrrec d’Albino Campo, president del Clúster Digital, que seguidament va donar pas a la Laura Capel, Grants & Public Administration Manager a FI Group, qui va exercir de moderadora de la xerrada. El workshop va comptar amb la participació de Joan Calzada, Senior Sales Account Manager a FI Group, Emilio Iglesias, cap de l’àrea del Departament de Promoció Institucional i Cooperació Territorial al Centro para el Desarrollo Tecnológico Industrial i Joan Puaté, Cluster Manager del Clúster Digital de Catalunya.
El segon va tractar sobre la transferència de coneixement, que va estar moderat per Àurea Rodríguez, directora Unitat d’Innovació Empresarial d’ACCIÓ. En aquesta segona secció els diferents participants van debatre sobre les capacitats de l’e-commerce i la necessitat d’ajustació digital de les diferents empreses per tal d’innovar i adaptar-se a les condicions futures. Com a locutors i entitats convidades, la jornada va comptar amb Xavier Baño, Innovation & Transference Area Manager de La Salle, Enric Serradell, director dels programes de l’àrea MBA i Funció Directiva de la UOC i Rafael Pous, Sotsdirector de Promoció i Comunicació Dept. de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions de la UPF. La jornada va concloure amb unes paraules d’agraïment de Joan Ramon Barrera, president del CTecno.