El Festival Cruïlla, la innovació tecnològica portada al camp musical
10 de julio de 2023
Durant la visita del Cercle Tecnològic es van donar a conèixer les dues novetats d’enguany: el mapa emocional i el recorregut sensorial.
El Cercle Tecnològic, juntament amb els representants de les empreses que formen part de la fundació, vam visitar el Cruïlla en una nova sessió de Viu Tecnologia. De la mà de Genís Roca, president de la Fundació puntCAT i vicepresident del Barcelona Music Lab, vam poder conèixer les novetats que es presentaven en l’edició d’enguany.
Aquest festival, a diferència d’altres que es fan a la ciutat de Barcelona, aposta per un model de poca massificació i va un pas més enllà de l’oferta musical. Amb un topall màxim de 25.000 persones per dia, dins del recinte es poden trobar negocis tant diferents com locals de restauració, novetats tecnològiques, videojocs o arts gràfiques. “La prioritat és que els assistents se sentin còmodes. Es tracta d’un festival local pensat per la gent local”, apuntava Roca.
L’objectiu dels organitzadors a llarg termini en matèria sostenible és convertir-se en un “esdeveniment zero residus”, amb el que ja estan treballant. De moment, el Cruïlla 2023 és el primer festival endollat al corrent del tot, el que vol dir és que no es fan servir grups electrògens i es té un equip d’enginyers vetllant en tot moment pel bon funcionament.
En la present edició, les dues grans novetats tecnològiques posen al centre l’experiència de l’usuari assistent. En primer lloc, durant els quatre dies de durada es va realitzar una prova experimental del que es coneix com un mapa emocional. Mitjançant els estímuls que provoca el cervell i que recull un casc ple de sensors, es poden analitzar les emocions que genera la música.
La segona novetat és la d’un recorregut sensorial. Fent ús de diferents dispositius tecnològics, com les ulleres de realitat virtual, les assistents poden tenir una vivència personificada que activi diferents sentits com la vista, l’olfacte i el gust. Per fer-ho possible, s’ha comptat amb companyies especialitzades com Puig pel que fa a les fragàncies o el Celler de Can Roca, amb bombons elaborats especialment per l’ocasió.
El vincle del Cruïlla amb la tecnologia no acaba amb els quatre dies del festival, sinó que es prolonga en el temps. Totes les dades que es recopilen mitjançant els telèfons mòbils, les polseres-moneder o les xarxes socials són analitzades en temps real. “Es coneixen els gustos i els costums dels usuaris i el festival pot definir diferents perfils de consumidors”, assenyalava Roca posant el focus en el màrqueting més personal i segmentat.